Nagy változás a földhivatalokban: nincs mától személyes ügyintézés

A COVID-19 járvány terjedésének megelőzése érdekében a papír alapú ügyintézés egyik utolsó bástyájának számító földhivatalok is úgy döntöttek a mai nappal, hogy a személyes ügyfélfogadás helyett a bejárat előtt elhelyezett és felügyelt ládákban fogadják a kérelmeket. Az érdemi ügyintézés és a kérelmek elbírálása továbbra is folyamatos, tulajdoni lapok azonban csak elektronikusan kérdezhetők le  derül ki a derül ki a Deloitte Zrt. közleményélből.

Borítékba zárt kérelmek: tekintettel arra, hogy a kérelmeket nem ügyintézők veszik át, hanem a földhivatalok előtt elhelyezett és egy földhivatali ügyintéző által őrzött ládákba kerülnek, javasoljuk, hogy a kérelmeket mindenki tegye borítékba. Ez biztosítja azt, hogy a kérelemhez mellékelt okiratok ne keveredhessenek el a ládában és biztosan az érintett ügyintézőhöz jussanak. Érdemes továbbá a kérelem iktatásáról és az azt igazoló széljegyről a következő napon az érintett ingatlan tulajdoni lapjának lekérésével meggyőződni.

  • Érkeztetés: a gyakorlatban az egyik legfontosabb változás az azonnali érkeztetés elmaradása lesz. A személyes ügyintézésnek fontos része volt az adásvételi szerződések és más érdemi okiratok érkeztetése. Azaz, a földhivatal az átvett eredeti példányok mellett egy további eredeti példányt „érkeztetett”, jelezve, hogy a megegyező tartalmú okiratokat átvette. Ennek jelentősége leginkább a jelzálogkölcsönnel fedezett ingatlanvásárlások esetén van. A kölcsönt folyósító bankok ugyanis általános feltételként írták elő az adósok (az adásvételi szerződésben vevők) számára, hogy a földhivatalok által érkeztetett eredeti adásvételi szerződést mutassák be a hitelbírálatot megelőzően. Aggodalomra azonban nincs ok, ugyanis ha a kérelemhez plusz adásvételi szerződést (vagy más okiratot) mellékelünk, illetve egy előre megcímzett borítékot is elhelyezünk a ládában, a földhivatali ügyintéző érteni fogja a kérést, és postán küldeni fogja az érkeztetett példányokat. Fontos megemlíteni azonban, hogy a földhivatalok az okiratokból legfeljebb 1 példányt érkeztetnek. Nem érdemes ezért a szükséges példányszám plusz 1-nél több okiratot elhelyezni a ládában.
  • Szolgáltatási díj befizetése: a szolgáltatási díjak befizetésére tipikusan a földhivatalok pénztáraiban kerül sor. A földhivatalok azonban már korábban megteremtették a lehetőségét az átutalással történő befizetésnek. Átutalással történő befizetésnél fontos, hogy a megjegyzés rovatban a földhivatal által előírtakat (különösen a helyrajzi számot) feltüntessük, továbbá az is fontos, hogy az átutalásról kapott igazolást a kérelemhez mellékeljük.

Címlapkép :Földhivatal

Comments are closed.